"אחת שיודעת" יודעת שהרגלי הצפייה משתנים

רשת CW (מיזוג בין CBS וWERNER BROTHERS) העלתה בספטמבר 2007 את סדרת הנעורים Gossip Girl (משודרת בארץ תחת השם "אחת שיודעת) שעוקבת אחר את סיפורם הגועש והדרמטי של בני נוער עשירים ונוצצים. הטוויסט בסדרה הוא הבלוג האלמוני של gossip girl שבו היא חושפת את היריבויות והסודות של כולם והשאלה "מי היא הבלוגרית האנונימית?" היא ה"מי ירה בג'יי אר?" שמניעה את הסדרה. עד כאן טלוויזיה. מפה מתחיל אינטרנט. למרות שהסדרה מגמגמת ברייטינג, היא מתקיימת בכוח ובתנופה באינטרנט. הפרקים נמצאים בראש טבלת ההורדות בItunes, מאות אלפי צפיות נרשמות לכל פרק באתר הסדרה, המעריצים פתחו בלוגים שבו הם מציינים היכן הם ראו את השחקנים במציאות ובSecond Life נפתח רחוב וירטואלי של הסדרה.

בהתחשב בציר שבו הסדרה נוצרה, שנקודות המפתח בו הם בברלי הילס 90210, דוסון קריק  וה O.C. האופן שבו נצפית הסדרה (שהצופים ולא כוונות הרשת הם שיצרו אותו) הופכות אותה לציון דרך משמעותי בשינויים בהרגלי הצפייה. Gossip Girl היא לא הסדרה הטלוויזיונית הראשונה שמצאה הצלחה באינטרנט, אבל היא הראשונה שמרכז הכובד שלה נמצא באינטרנט, וההתרחשות הטלוויזיונית היא זוכה להתייחסות משני.

בחודש אפריל, נשיא רשת CW, בהתעקשות לשחזר את מודלי הצפייה מלפני עשור ובנסיון להחזיר את הצופים למסך הטלוויזיה החליט להפסיק את שידור הפרקים באתר. הוא לקח את תופעה בעלת האלמנט המנצח והאלמנט המפסיד. שקל את העניין והחליט לגדוע את האלמנט המנצח. האם הצופים באינטרנט התיישבו מול המסך בשעה הייעודה וצפו בתכנית. לא. הצפייה בפרק במסך הטלוויזיה עלתה ב11 אחוז (שמספרית, זה מייצר סך צופים לפרק שנמוך משמעותית מסך הצפיות בפרק באינטרנט)

עכשיו, לא רק שההחלטה להפסיק לשדר את הפרקים מאתר הרשת לא תרמה להעלאת הרייטינג בטלוויזיה,  היא גם הורידה את התוכנית ממקום ראשון במצעד ההורדת בItunes למקום 7 (נכון לחודש מאי) והיא גם שלחה את הצופים לאופציית ההורדות הבלתי חוקיות.  במצעד התגובות הזועמות באתר קראתי תגובה שתפסה את עיני,  Cheaseafan שאלה איך היא תוכל לקנות בגדים עכשיו כשאופציית ההקלקה על המסך בעת צפיית הפרק ומעבר לאתר שמוכר את הבגדים של הדמויות לא תהיה זמינה לה. 

מסלול דומה (של נתוני צפייה, לא של החלטות) עברה NBC עם הBlack Donnellys שעלתה לאויר ב2007, מבית היוצרים של קראש ומיליון דולר בייבי- פול האגיס ובובי מורסקו. הסדרה נכשלה ברייטינג הטלוויזיוני ולא שרדה את עונתה הראשונה, אבל מצאה לה קהל רחב ברשת ונמצאת במקום שני בדירוג ההורדות והצפיות באתר של הרשת. ששת הפרקים של האחרונים של הסדרה שודרו אך ורק ברשת.

השינויים בהרגלי הצפייה יש בהם יותר מאלמנט של תרבות פופולארית, יש להם משמעות פיננסית. המודל הכלכלי של וידאו באינטרנט לא בנוי על סדרת טלוויזיה בשעה נקובה. הוא בנוי על טלוויזיה של 24 שעות שכוללת אינטראקציה, דיאלוג, מעורבות אמיתית של הצופים, אפשרות הפצת התכנים וריכוזיות הרווח דרך צמצום המתווכים. יש גביע קדוש חדש מבחינת חשיפה  מקסימלית לצופים (רווח) והוא נמצא בשילוב נכון בין המדיות.

עדכון 9 בספטמבר 2008: רשת CW החליטה להחזיר את הפרקים המלאים לסטרימינג באתר שלהם. אמנם לא מקביל לשידור הפרק בטלוויזיה אלא מספר ימים לאחר מכן.

7 thoughts on “"אחת שיודעת" יודעת שהרגלי הצפייה משתנים

  1. אייל @ אוביד ביז

    בלוג ענייני ומענין. מסכים עם הקביעה שהרגלי הצפייה משתנים. הטלוויזיה לא מתה כפי שכמה ממהרים ניבאו, רק משתנה. אגב, העלייה בצפייה באינטרנט מלווה בצפייה בטלוויזיה בגילאים צעירים מה שאומר שהדור הבא נמצא הרבה מול המסך.

  2. יורם

    מסכים עם קודמי בענין הניתוח המדויק והעניני של הנתונים. רק חסרים לי הנתונים המענינים באמת: לא יודע אם יש לך גישה אליהם, אבל האם שאלת את עצמך פעם למה נתוני ההכנסות מוסתרים מאיתנו באינטרנט, למרות שהם חשופים בטלוויזיה? מחיר ספוט טלוויזיוני הוא דבר שכולם מגלגלים על הלשון, אבל לגבי הכנסות מפרסומות בוידאו באינטרנט – שתיקה חשודה.
    תובנות?

  3. admin מאת

    חברות האינטרנט הן קטנות יותר מחברות הטלוויזיה. רוב אתרי הוידאו המרכזיים לא מונפקים (למעט youtube במסגרת גוגל)ולכן לא חייבים בדיווח פומבי. אם היה לי עסק שבו אני לא חייב לדווח על ההכנסות (למעט בפגישה עם לקוח פוטנצאלי) לא הייתי הופך את המידע על הזה לפומבי.

  4. יורם

    "חברות האינטרנט הן קטנות יותר מחברות הטלוויזיה." [סוף ציטוט]
    ????
    ויאקום, דיסני, NBC (בשיתוף עם מיקרוסופט) – כולן עם נוכחות ענק באינטרנט בתחום הוידאו, כולן בהסכמי שותפות כזו או אחרת עם אתרי הוידאו המובילים, כולן מספקות נתונים על פרסומות במדיה המסורתית. מה קרה שדווקא כאן שתיקה? אני חוזר ומתעקש שמשהו לא הגיוני.
    כל מי שמבין קצת באינטרנט אומר שאי אפשר לבנות על הכנסות מפרסום, אלא אם אתה גוגל, שמרוויח בעיקר ממחירי הסף הגבוהים מאוד עבור מילות מפתח מבוקשות, בעוד האתר המפרסם אותן מקבל את אותם נתחים מכל קליק, בלי קשר למידת הפופלריות של המילה המופיעה בה.

  5. פינגבאק: עתיד הוידאו באינטרנט - חצי הכוס מלאה. | תוכן וידאו באינטרנט - דניאל רבנר

  6. פינגבאק: איך NBC.com הפסידה באולימפיאדה | תוכן וידאו באינטרנט - דניאל רבנר

  7. מיטל

    אני לא יודעת איך אנשים לא אוהבים את הסדרה אחת שיודעת אני מתה עליה ובמיוחד על סרינה היא הכי יפה בסדרה הזאת מי שלא אוהב היו בן זונה….:)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.