איך לכתוב סדרת אינטרנט

נתחיל מהסוף. כתיבה זו כתיבה זו כתיבה. גיבור מעורר הזדהות עם מכשול מעורר קשיים הם בליבה של כתיבה טובה לא משנה מה הפלטפורמה. דיאלוג אמין שלוקח שיח הגיוני לסיטואציה ונותן לו מימד נוסף ואפקטיבי הם דרישות המסך לא משנה מה גודלו. ובכל זאת, האינטרנט הוא במה שונה. מצד אחד המסך קטן יותר מצד שני 2 בליוןן צופים פוטנציאלים יכולים לראות אותו.

יותר מכל פורמט אחר, סדרות אינטרנט מתעצבות כצורת התוכן הוובית הפופולארית ביותר. אני מניח שזה בגלל שזה פורמט מעבר טוב. הוא מביא משהו מוכר (סדרת טלוויזיה) לעולם חדש (אינטרנט וסלולר) וקל יותר לצופה להבין מול מה הוא עומד. גם ליוצר יש עמדה שונה כאשר הוא בא לכתוב סדרה אינטרנטית. יש לו יותר כוח. בגלל שבאינטרנט לא מצפים להפקה מושקעת ומתוקצבת כמו במדיות אחרות, התוכן נמדד על הקונספט, המסר, התסריט והחזון. לתסריטאי יש יותר מקום אבל בשביל לתפוס אותו כדאי להתייחס לבמה בתנאים שלה. דהיינו, אל תכתוב למשהו שדורש ערכי הפקה גדולים. אל תכתוב משהו שיכול לעבוד בלעדיהם. תכתוב משהו שלא צריך ערכי הפקה גדולים בשביל לעבוד

אם תוכן היה אוכל, אז אינטרנט היה מסעדת טאפאסים. מנות קטנות שכל אחת עומדת בפני עצמה גם אם היא חלק מארוחה. בתאטרון ובקולנוע יש כבוד רב למבנה שלוש המערכות (three act structure) אבל בסדרה אינטרנטית כל פרק הוא מערכה. כל פרק צריך להעניק סיפוק בפני עצמו ולסגור מעגל כלשהוא ועדיין לתרום למהלך העלילתי של הסדרה והתפתחות הדמויות.  

מאחר וכל פרק הוא מערכה, אתה צריך לבנות סינופסיס לסדרה שמאפשר לחלק אותה לכמה חלקים בצורה אורגנית שלא תרגיש כאילו כתבת חצי שעה וחילקת אותה לפי טיימר. סדרה של מפגשים, מהלך שבו בלש עוקב אחרי מספר רמזים כפרקי סדרה, תכנית גמילה ב12 שלבים שמקבילה ל12 פרקי הסדרה. האפשרויות הן אינסופיות אבל פורמט יכול לעזור. היתרון הנוסף של פורמט נמצא במיתוג של תוכן, הן מבחינת הבהירות של השפה שיצרת והן מבחינת יתרון לסדרה שלך כאשר היא צריכה להתחרות בכל כך הרבה תכנים אחרים.

הצופה שלך נמצא לחיצת עכבר מלעבור לאחת האופציות האחרות שיש סביב הנגן ובכתיבה לאינטרנט קריטי ביותר שמשהו יקרה מהרגע הראשון. אם בסרט יש לך עשר דקות לשבות את הצופה, בטלוויזיה חמש, הרי שבאינטרנט יש לך דקה. אין זמן לשתיקות טעונות אפילו אם הן טבעיות לסצנה. משהו ברקע צריך להפעיל מתח או לייצר את הניגוד שמבטיח את הקומדיה. גם אחרי הדקה הראשונה, תוכן אינטרנטי נצפה לעיתים קרובות כשיש ברקע הסחות דעת. הוא צריך להתקדם ולהבנות כל הזמן עד הרגע האחרון (ואין הכוונה למרדפים ופיצוצים). דרך אחת לחשוב על זה היא באופן הבא. אם מסורתית דף תסריט שווה לדקת מסך, אז באינטרנט דף ורבע של תסריט צריכים להידחס לדקת מסך

אני משתמש בהשוואה לטלוויזיה ולקולנוע בהסבירי על כתיבה לאינטרנט לא במקרה. אמנם באינטרנט יש הרבה יותר ריספקט לרעב ולחזון מקורי על חשבון כתיבה מקצועית, אבל הנגן לא סופג הכל. בשביל לכתוב טוב לאינטרנט צריך קודם כל לכתוב טוב. זה לא אומר שצריך תואר בשביל לכתוב סדרה אינטרנטית, אבל אם אתה רוצה קריירה כיוצר לאינטרנט (דבר שיש לו יותר ויותר מקום ככל שעובר הזמן) אז הדרך עוברת בלימודי תסריטאות אם בצורת ספר, קורס או תואר. 

אבל, וזה אבל גדול, בבואך לאינטרנט אל תכתוב טלווזיה. סדרה על חברים בתל אביב, סדרה על משפחה בפריפירייה, סדרה על משפחה בתל אביב, את כל אלו יש בטלוויזייה בתקציבים גבוהים יותר. באינטרנט יש מקום לגיבורים מסוג אחר: הספיידרמן האיטלקי, האח הלא מוצלח של דארת ויידר, שני מחבלים שלא רוצים להתפוצץ, זקנים שמסקרים את עולם הזוהר ועוד ועוד. ברובן של סדרות האינטרנט המצליחות הכתיבה נשענת על דמויות טובות, יותר מאשר על עלילה או דברים אחרים.

אבל, וזה אבל שני, לא מומלץ לכתוב פסיספסים של דמויות א-לה רוברט אלטמן או טלנובלות. ארבע חמש דמויות מרכזיות זה מספר מומלץ כי אתה לא רוצה סיפור מפותל מדי שיניא את מי שלא עקב אחריו מהתחלה להיכנס אליו באמצע. אתה רוצה שגם למי שנתקל בסדרה בפרק השלישי יהיה ברור מה המהלך המרכזי (התקרבות אוהבים, חקירת בלש) על מנת למקם אותו בסיפור, ואת הרבדים העמוקים יותר תתפור סביב זה.

דברים נוספים שניתן ללמוד מסדרות אינטרנט מצליחות הוא שפרק ממוצע נע בין 3 ל6 דקות ושעונה כוללת בין 6 ל8 פרקים. באופן כללי, לא קיים בית ספר טוב יותר לסדרות אינטרנט מאשר סדרות אינטרנט. זה גם מייצר אינסטינקט לגבי מה שנכון לעשות בתוכן מהסוג הזה וזה גם מאפשר להכיר את תרבות הרשת שבתוכה אתה פועל . סיפור אהבה שכולל את פייסבוק, בדיחה על angry birds או מחזמר שמורכב ממאש אפים ירגיש הכי בבית בתוך הרשת. בשביל להתחיל הכרות כזו ממליץ לעבור על רשימות "סדרות אינטרנט ששווה להכיר" של הבלוג.  תתחילו פה ולכו אחורה.

סדרות אינטרנט הן אחת מהצורות הנפוצות ביותר של תוכן ממומן, ותוכן ממומן הוא אחד הקטרים החשובים ביותר לקידום של האמנות הזו. אבל איך כותבים סיפור שיש בו פיסות נשמה של הכותב כאשר המממן הוא חברת חטיפים. הטיפ המשמעותי שלי הוא להתחיל את הכתיבה מקביעת הגבולות. תבין מהם הערכים של המפרסם (טבעיות, חדשנות, עממי וכו) אחרי שהבנת את הגבולות כתוב בתוכם סיפור מרגש. להתחיל מתסריט מעולה שנוצר באינטימיות החדר ואז לעבור איתו אצל מפרסם זה דרך בטוחה לייצר תסכולים.

התחלתי את הפוסט מזה שלתסריטאי יש כוח גדול יותר באינטרנט אבל עם כוח באה אחריות. כיוצר לרשת יש לך הרבה יותר שליטה על גורמים אחרים שקריטים להצלחת הסדרה שלך כמו הפצה וקידום (רשימת כללים כאן). זה לא משנה כמה התסריט שלך מבריק אם אין חשיבה מסודרת על איך לקדם אותו, אף אחד לא יראה אותו. למשל, אחד הדברים הנגישים והפשוטים ביוטיוב הוא הוספת כתוביות לסדרה. זה מגדיל את כמות הצופים שיכולים לצפות בתוכן שלך באלפי אחוזים.

אני אסיים בהבדל משמעותי נוסף בין המדיות שהופך את הכתיבה לסדרת אינטרנט ללא פחות ממרגשת. בניגוד לקולנוע או טלוויזיה או תאטרון שבהם כבר התנסחו כללי הכתיבה ומרווח הפעולה והנסיון של היוצר הוא יחסית מצומצם, הרי שבאינטרנט יש ליוצר הזדמנות היסטורית להיות הדור המייסד, זה שבודק, מעז, מנסה וכותב את החוקים של אמנות הכתיבה למדיום. בהצלחה

6 thoughts on “איך לכתוב סדרת אינטרנט

  1. יורם שפר

    בעוד אתה כותב את הדברים האלה, המציאות משתה מול עינינו. סקר של מכון Pew מ – 2009 הראה שרמת הנוכונת של אנשים לצפות בתכנים ארוכים באינטרנט הולכת וכוברת בקצב גבוה (אצל מבוגרים יותר מצעירים, כי צעירים למעשה לא היו צריכים לעבור שינוי). ואנחנו מדברים על 2009, כלומר זמן בו אנשים עדיין צפו ממחשבים…- עכשיו זה עוד פחות רלבנטי לדבר על "אינטרנט" במובן הקלאסי כי בשל העובדה שמיצרים כיום רק טלוייות שהן אינטרנט ready, המדיום מאבד את ערכו כקונספט והופך להיות סתם פרוטוקול העברת נתונים.
    גם אם לא מדובר בטלויזיה ובצפיה על הספה בבית, מחשבי לוח הופכים את חווית הצפייה לגבוהה וכוללת גם בסיטואציות שאינן הסלון. ועל מחשב לוח מאוד נהנים לראות סרט באורך מלא.

  2. admin מאת

    תודה יורם.

    אני איתך. מכיר את השינוי ואפילו חי אותו, אבל אני חושב שזה שיש שימוש גובר במסכי המחשב לצריכת תכנים ארוכים לא אומר שהאינטרנט (כמו כל מדיום לפניו בהיסטוריה) לא מפתח דרכי מבע משלו.

    לצורך העניין זה שאני יכול לצפות בסרטים בטלוויזיה שלי לא מנע מתכנים טלוויזיונים להתפתח.

    צפיית הוידאו "האינטרנטית" עדיין נעשית בתוכן קצר. לא צריך סקרים. תראה מה אורך הסרטונים המקובל ביוטיוב ובפייסבוק, שביניהם חולקים את מרבית תעבורת הוידאו (שאינה תכנים טלווזיונים או קולנועיים)

    בקיצור אני מסכים איתך במאה אחוז אבל חושב שמובילים למסך המחשב מסלולים מקבילים ולא דרך אחת.

  3. אורן

    לטעמי הפוסט מקדים את זמנו (ואולי קצת יומרני), היות ואנחנו בשלב ניסוי ותהייה.
    בתכלס, אפשר למנות על כף יד אחת סדרות אינטרנט, שפרצו(אבל באמת) לתודעת הציבור הרחב,רוצה לומר נוסחאות/פורמולות עדיין אין בנמצא.
    אגב,זה בסדר גמור וחלק מהיופי של השלב בו אנו נמצאים.
    עם זאת, בהחלט מסכים שאפשר לתת חוקי אצבע פרקטיים (הפקה וכד')מהקילומטרז' הצנוע שהתעשייה הזאת כבר עשתה,אבל חוקים ברורים לכתיבה או חשיבה עדיין מוקדם.
    בכלל, כל עוד אנו לא מבינים איך יראה מחר, אילו מסכים חדשים יוולדו (או לא) ומכך לגזור את חווית הצפייה אליה אנו מכוונים, יהיה קשה לנסח חוקים ברורים אבל בהחלט כיף להתנסות .

  4. אלון סהר

    אחלה פוסט. הדגש האמיתי באמת הוא על תסריטאות טובה ופורמט שתואם את האינטרנט. ולגבי הקדמת זמנו של הפוסט, אני קצת חולק, כי בלי פוסטים כאלה ההתפחות לאן שלא תהיה, תהיה איטית יותר. מצד שני הייתי שמח לראות התייחסות לפורמטים שהם אנסקריפטד. שעשועונים, ריאליטי ופורמטים אחרים שקיימים בניו מדיה ועושים לא מעט רעש.

    אחלה עבודה ומלא תודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.