איך לעשות סדרת טלוויזיה בלי כסף, או טלוויזיה.

יש דרכים רבות בהן סדרות טלוויזיה מגיעות אל המסך אבל הן תמיד יעברו באותן נקודות ציון: יתחילו ביוצר, יעברו בגוף מממן (גוף משדר, קרנות) ובסופו של מסע יגיעו אל הקהל. עולם הניו מדיה מייצר הזדמנויות שבהן ניתן לחתוך את המתווך ולהגיע ישירות אל הקהל . זה בדיוק מה שעשו יוצרי סדרת הטלוויזיה העצמאית Pioneer 1. כשמה של הסדרה, גם סיפור ההפקה הייחודי שלה הוא חלוץ באופן שבו ניתן להמציא את הגלגל. אבל הסיבה שהסיפור הזה חשוב הוא כי הכלים שהיו זמינים להם, זמינים לכל יוצר אחר.

בשנת 2009 ג'וש ברנהרד וברייסי סמית יצרו סרט שנקרא Lionshare – סרט לדור האינטרנט שהגיבורים שלו חיים בעולם שבו יש קורלציה בין שיתוף רגשות לשיתוף קבצים. הסרט דל התקציב זכה לפרסים ולתשומת לב אבל ההצלחה הגדולה ביותר שלו הייתה בעולם שאותו תיאר – אתרי שיתוף הקבצים. הוא הורד למכביר כקובץ P2P דרך אתרים כמו אימיול וביטורנט. 

הדרך בה הסרט הובא לידיעת המורידים הוא דרך אתר VODO – אתר שמשתמש בתשתית של העברת קבצים לצורך הפצה חוקית וחינמית של יצירות וידאו ויצירות מוסיקה מקוריות.לאור הורדות הסרט והעובדה שמרבית התעבורה באתרי שיתוף הקבצים היא לצורך הורדות סדרות (אבודים, דקסטר וכו), נולד הרעיון לייצר סדרה מקורית ישירות לקהל האדיר שכבר שם.

VODO חברו לג'וש וברייסי על מנת ליצור סדרה כזו. הם חיפשו רעיון לתוכן שיכול לעבוד טוב יותר לצופים הרלוונטים ובתקציבים נמוכים. סדרת מתח עם ניחוח מדע בדיוני נבחר כז'אנר שעליהם הם עובדים. היוצרים כתבו תסריט פרק ראשון של 35 דקות שכולל " חפץ מהעולם החיצון, אסטרונאוט אובד, ונסיון של ממשלת ארה"ב להשתלט על הסיטואציה." הסדרה כולה נבנתה כסדרה של 7 פרקים.

יש תסריט, יש קהל פוטנציאלי (במספרים שרשתות טלוויזיה יכולות רק לחלום עליו), יש פלטורמת הפצה, עכשיו מאיפה מביאים כסף? כאן נכנסת לתמונה פלטפורמה אחרת שנקראת Kickstarter – מטרתה נורא פשוטה. לתת ליוצרים שמחפשים מימון לפרוייקט שלהם, את הבמה לפנות ישירות לקהל ולבקש מהם כסף. היוצרים צריכים להכין סרטון בו הם מסבירים מהו הפרוייקט, לציין כמה כסף הם צריכים ולמתי, ולקוות שהקהל יהפוך להיות משקיע בפרוייקט. תרומה מינימלית: 5 דולר. מקסימלית :6000 דולר

ג'וש וברייסי הכינו סרטון בו הם מסבירים מה הם רוצים לעשות, סימנו את הפייילוט כצעד ראשון ותקצבו אותו ב6000 דולר (כוח האדם היה בהתנדבות, לכולם הייתה מטרה משתופת של חשיפה). ב25 לאפריל 2010 הם גייסו 7500 דולר מ122 גולשים.

עם יותר כסף ממה שביקשו, ההפקה נכנסה לעבודה. לאורך כל הדרך היוצרים שמרו על קשר עם המשקיעים שלהם דרך בלוגים של וידאו ודיווחים על התקדמות באתר. ברגע שהיה מוכן טריילר VODO התחילו לפמפם אותו באתר שלהם. ב16 ביוני הפיילוט עלה לאתר.

ביום הראשון היו 84,000 הורדות. בחודשיים לאחר מכן הם הגיעו לשני מליון הורדות!!! הפיילוט (זמין לצפייה באתר הסדרה) גם זכה בפרס בפסטיבל ניו יורק לטלוויזיה. עם ההצלחה הזו, והקהילה שנוצרה לתוכן ברשתות החברתיות, היוצרים למעשה קיבלו אור ירוק לעבור מפיילוט לסדרה.

אותו "אור ירוק" התבטא בעוד עשרות אלפי דולרים שהצופים תרמו על מנת לייצר את שאר הסדרה.הטריילר לפרקים 2,3 ו4 כבר יצא והפרקים  המלאים כבר בעריכות.  

לא ממש כתבתי על הסדרה עצמה. זה איכשהוא מרגיש לי סיפור פחות חשוב מהסיפור שבו צופים שילמו ליוצרים על סדרה שהם רצו לראות.

9 thoughts on “איך לעשות סדרת טלוויזיה בלי כסף, או טלוויזיה.

  1. zagooto

    אם אני לא טועה ב-2006 יוצר עצמאי שאין לי מושג איך קוראים לו העלה ליוטיוב סדרת וידאו ויראלית בשם פאפאדיזי ואחר כך מכר אותה ל-YES. ראיתי את הסדרה ביוטיוב וגם את סדרת הטלוויזיה. האינטרנט היום יכול להיות אחלה מקפצה לגיוס משקיעים בתוכן וידאו.

  2. קולנוען

    6000$ זה הרבה מאוד כסף בשביל פרק סדרת אינטרנט!
    לגייס 7500$ זה נשמע כמו חלום בשביל היוצר הישראלי שחושב להרים פיילוט לסידרת אינטרנט דוברת עברית (מהסוג ששואף לעשות משהו טוב, לא כמו רוב הזבל שיש עכשיו).

  3. יורם

    הכותרת נפלאה. גם הסיפור.
    הסיפור של קיקסטרארטר ואינדיגוגו עוד לא מפוענח סופית: האם אנשים נכנסים לאתרים האלה ומחפשים במה להשקיע, או שנכנסים לאתר שלך, מתרשמים, רוצים להשקיע ואז בוחרים בקיק או אינדי גוגו כמקום הסליקה?
    ובכלל, נראה שלישראלים אין מה לחפש שם כרגע. זה מאוד מאוד אמריקאי באוריינטציה. מנהלי אינדיגוגו היו בפסטיבל ירושלים האחרון, הלהיבו את הקהל , אבל לא יצא מזה כלום (ליוצרים שפתחו שם דפים).

  4. admin מאת

    מיקזי – יש סרטים באורף מלא שנעשו בשיטה הזו. יש בגם בוודו וגם בקיקסטרטר סקירה של פרוייקטים שקרו דרכם. אני יודע שבוודו יש פרוייקט שמומן ב350 אלף דולר מהגולשים ושבוודו עכשיו הוציאו סרט ברעש גדול שנקרא yes men fix the
    world

    יורם – אז אולי כדאי לפתוח אתר כזה ליוצרים אירופאיים על פי המודל של קיקסטארטר. יש להם דף שאלות ותשובות שמאד מסביר איך האתר עובד. בכל מקרה אני חושב שמה שמעניין בסיפור הזה הוא הפשטות היחסית שלו. לססטוס קוו נורא נוח לתחום את האינטרנט ולא לראות איך הוא באמת משנה את העולם ככלל. זו דוגמה טובה כי הכלים האלו כבר שם לא מעט זמן ומה שגרם לזה לקרות זה לא הטכנלוגיה אלא החשיבה השונה. בטוח שיש עכשיו עוד כלים שיכולים לשנות את חוקי המשחק והשאלה היא מי הראשון שיחבר אחד ועוד אחד.

  5. מגדלור

    זה לא כל כך פשוט כמו שתואר בכתבה. אם אתה רוצה לעשות סרט שההמונים ירצו לראות אותו אתה חייב תקציב, להתבסס על מותג מוכר ולנסות ולהביא משהו חדש שיעניין הרבה אנשים וייצור באזז ברשת. קח לדוגמא את הסרטון הקצר ששהתבסס על הפאוור ריינג'רס – הגרסה האלימה והמדממת של הפאוור רינג'רס שאדי שנקר יצר וראית איזה בלגן האולפנים עשו רק כדי להוריד אותו מהרשת.

  6. קורל

    תעשה סדרה מי של עצמך תעשה קודם כל ביוטיב עד שתצליח יציאו לך שיביאו לך כסף ויוסיפו פרסומות… וכך תצליח והסדרה שלך תתגלגל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.