איך מספרים סיפור בניו מדיה

evolution110x90.jpg

בבסיסה, אמנות הסיפור לא השתנתה מהיום שבו המציאו את המדורות. מאחר ואנשים, מאז ומעולם, מונעים על ידי אותם צרכים, רגשות ודחפים בסיסיים כגון אהבה, קנאה, פחד, הגשמה וכו' אז מרכיבי הסיפור שאנשים מזדהים איתם לא השתנו גם הם: אודיסאוס זה רוקי, רומאו ויוליה הם הנאהבים מטיטאניק והקמצן של מולייר נמצא בחגיגה בסנוקר. מה שכן משתנה זה העולם של הדמויות, הערכים החברתיים, השפה, הערכים האסתטים והמדיום – סיפור בעל פה הוא לא דיאלוג על הבמה הוא לא סיפור ויזואלי על המסך.

כשבא לעולם הוידאו באינטרנט, הוא הגיע על גבי מדיום חדש. הגיבור הוא אותו גיבור. המכשול הוא אותו מכשול. אבל הדרך האפקטיבית ביותר לספר את הסיפור במדיום הזה היא שונה.  להלן עשר נקודות למחשבה על עשיית תוכן וידאו סלולרי או לווב, בדגש על סדרות אינטרנט מאחר וזה הפורמט הנאראטיבי המפותח ביותר  בניו מדיה.

1.צילום- עד אשר יוכח אחרת בקנה מידה מסיבי, מסכי הניו מדיה הם מסכים קטנים  ומסכים קטנים אוהבים קלוז אפים. לא רק שאנשים מגיבים טוב לפרצופים אלא גם שזו זוית הצילום שהכי פחות נפגעת במסך הקטן. לכן, מומלץ לצלם את הסצנות החשובות גם בשוטים סגורים של מדיום וקלוז אפ ואז לבחון מה יעבוד הכי טוב. ע"ע The Guild

2. צילום ב' – בגלל ההמרה לפלאש שהקובץ שלך יעבור באתרי וידאו או בהמרות לסלולר אז תנועות מצלמה רחבות ומהירות יימרחו ויאבדו פרטים, מצלמה מעט רועדת, לעומת זאת, עוברת טוב מסכי ניו מדיה (ראה סעיף 7) ומצלמות קבועות לאורך סרטון שלם מייצרות תחושה של תאטרון מצולם. אז כן לתנועות מצלמה אבל בעדינות. ע"ע Chad vader 

3. סאונד – פלאש עושה לסאונד מה שהוא עושה לתמונה. הוא מכווץ אותו ועושה ממוצע מגבולות רצועת הקול. בפועל זה אומר שקול הדיבור יהיה חלש יותר ורעש הרקע חזק יותר ממקומם היחסי במיקס. מומלץ להעלות סרטונים לאתרי הוידאו בעוצמת קול גבוהה יותר ממה שנשמע לכם הגיוני לאחר העריכה. הבעיה פחות חריפה כאשר אין שילוב של מוסיקה ודיאלוג. . ע"ע סרטון שהעליתי לyoutube עם סאונד שנשמע מצויין בעריכה וכשצופים בו באתר אי אפשר להבין מילה ממה שאומרים (מאוחר יותר העלתי גרסה מתוקנת)

4. עריכה – חשוב לבחון את התוצאה הסופית על מסך בגודל של מסך יו טיוב, כי זה הגודל בו התוכן שלך יחווה על ידי הגולש.  אין צ'אנס שני לרושם ראשוני ולכן וודא שהסרטון עובד באתר הוידאו ולא רק במחשב שלך.  

5. איכות – האתר שאליו אתה מעלה את הסרטון עושה את ההמרה לבדו ובמרבית אתרי הוידאו הצופה מקבל את אותה חווית צפיה אם העלת קובץ של 20 או 40 מגהבייט. אבל יותר ויותר אתרים מציעים גם צפייה באיכויות טובות יותר או צפיה דרך הטלוויזיה. במקרה הזה לתכנים באיכות גבוהה תהיה זכות קיום גדולה יותר. ע"ע Life From the Inside, נסו את הקובץ האיכותי יותר שזמין לצפייה.

6. קאסט – למרות שניתן לייצר טלנובלה עם 30 משתתפים, רצוי שלא לעשות את זה בניו מדיה כי 1. אתה לא רוצה סיפור מפותל מדי שיניא את מי שלא עקב אחריו מהתחלה להיכנס אליו באמצע. ו2. תקציבי הניו מדיה נמוכים ולמרבית השחקנים שלך לא תוכל להציע חוזה טאלנט. פחות שחקנים זה פחות תיאומי לו"ז זה פחות כאב ראש. ע"ע ראיון עם יוצר הסדרה Something to Be Desired  שמדבר על הבעיה הזו.

7. תרבות רשת – הוידאו באינטרנט גדל על רקע הפריחה של תוכניות הריאליטי וגם התחיל מתכני גולשים. כל זה בא לידי ביטוי בגל ראשון של סדרות אינטרנט מצליחות שהלוק שלהם מרגיש אמיתי ולא מהוקצע (בכוונה). למרות מגוון הז'אנרים המתרבה, הז'אנר המצליח ביותר בתוכן ניו מדיה מתוסרט הוא קומי, כי הוא מצריך את מינימום ערכי ההפקה בשביל לייצר אימפקט. ברשת יש עדנה לחנון (וזמן מסך למבוכה שלו)  ע"ע קלארק ומייקל, צילומי ווב קאם, פארודיות, שידורי פסאודו חדשות על רקע מסך ירוק, רעב של הדמות או היוצר (להצליח, להתבטא, להגשים את עצמו, למצוא אהבה וכו…) ודרמות קומיות עם ארבעה חברים בני עשרים ומשהו. סטטסיטית מרבית הסדרות ובטח המצליחות שבהן נעות בין 4 ל6 דקות -ארוך יותר מתוכן גולשים וקצר יותר מסבלנות אופטימלית של גולש. מרבית הסדרות עושות עונה שמורכבת מ6-12 פרקים.

8 ניו מדיה – אתה מספר סיפור בניו מדיה, נצל את הכלים שיש לך בניו מדיה בשביל להעצים אותו: שלב אותו עם בלוג שקשור לדמויות, פתח פורום שעוסק בנושא הסיפור, בנה לדמויות שלך כרטיס בפייסבוק או ציין את האי מייל שלהם, ערב אתרים אחרים במתרחש אם בצורת "חיפוש מטמון" או ARG, בנה רשת חברתית (יש אפליקציה בוורדפרס), תן לצופים להכריע גורלות . אפילו משהו קטן כמו הוספת כתוביות באנגלית פותחת את התוכן שלך למאות מליוני צופים פוטנציאלים.

9. יעדים – צופים ברשת לא יצפו ממך לערכי הפקה של אולד מדיה אבל הם כן ישוו את חווית הצפיה שלך למה שהם מכירים מהטלוויזיה. אם לא תעמוד בהבטחה שלך (לפרק בשבוע, שלושה פרקים או כמה שתחליט) הם יעזבו.

10. שיווק וציפיות  – חשוב לשמור על ציפיות ריאליסטיות לגבי כמות צופים בתכנים שלך, ולו בשל גודל השוק ומיעוט השערים אל הרשת הישראלית. אם אתה יכול, שתף פעולה עם פורטל. אם אתה יכול להשיג מימון הפקה לבדך, לך על זה (ויהיה לך קל יותר לשתף פעולה עם אתר וידאו). אם אתה עושה תוכן בניו מדיה, שווק אותו בכלים של ניו מדיה: פזר כמה פרקים לדוגמא בכמה אתרים, ייצר rss לסדרה שלך, שלח מיילים לכתבי תרבות ובלוגרים, תכתוב על עצמך בפורומים, תשיג סלב לתפקיד אורח, תדאג ללינקים לוידאו שלך וכו. זה לא פשוט להשיג צפיות ותוכן איכותי לבדו לא יעשה את זה. ע"ע דרכים למיקסום הצפיות

תכנים מקוריים בניו מדיה בכלל וסדרות באינטרנט בפרט הם העתיד הקרוב מאד של תרבות הרשת בארץ. אני מאמין, שאנחנו בשלב "שידורי הנסיון של ערוץ 2" באינטרנט ועכשיו זה הזמן של הארז טלים של הווב להיחשף (בשביל לתפוס את מקומם בעתיד של התעשייה הזו).

לסיכום, המפתח העיקרי והחשוב שלך ליצירת תוכן ניו מדיה טוב הוא סיפור טוב. כל השאר,זה תרגום נכון לפלטפורמה.

עדכון אוקטובר 09 : אתר חדש בשם Video WTF מהווה פורום נוח לשאלות טכניות בנושאי יצירת תוכן ניו מדיה. הוא מתעדכן תדיר בנושאים של ציוד, תוכנה, הפצה ועוד.  מומלץ

1 thought on “איך מספרים סיפור בניו מדיה

  1. יורם

    אפיונים מדוייקים.
    סעיף 8 הוא החשוב ביותר לדעתי.
    בענין סאונד: אם מקודדים לבד, אשר לקבוע את איכות ה – MP3, בה משתמשים בהנחה שעובדים עם FLV Encoder של אדובי.
    פרט לזה, לתת לשרת של יו טיוב לקודד זה אסון, למרות שאין תחליף לתפוצה של יו טיוב ולכן המתכון המומלץ הוא להעלות ליו טיוב קטע קצר וממנו להפנות ל – blip.tv או Veoh.com שנותנים אופציה לאיכות גבוהה.

    ועוד לא דיברנו על IPTV, שמאפשר איכויות גבוהות כמעט ללא הגבלה, או להישגים אליהם הגיעו בג'וסט ודומיו.
    אה, גם ל – AOL וידאו יש אופציות אבחנה גבוהה, בקיצור – איכות ורזולוציה היא ענין דינמי ומתפתח, למרות שאני מסכים כי למסך הקטן יש גם מאפיינים תרבותיים ולא רק טכנולוגיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.