הקוד של התוכן – ראיון עם המתכנת איציק בכר

יותר מכל דבר אחר, זו הטכנולוגיה שהופכת תוכן לתוכן ניו מדיה או קרוס מדיה. אם זו הטכנולוגיה המובנת מאליה שנדרשת בשביל צפייה ביוטיוב או זו שדורשת תשומת לב כמו באוגמנטד ריאליטי. בשביל שפרויקט תוכן דיגיטלי יעבוד הרבה פעמים נדרש דיאלוג מוצלח בין אנשי התוכן לאנשי התכנות, וזאת למרות שמדובר בשתי  אסכולות, שתי מומחיות שונות בתכלית ובהרבה מקרים בשני סוגי אנשים.

ביקשתי מהמתכנת איציק בכר להתראיין לבלוג וזאת על מנת לדבר קצת על הצד התכנותי של התוכן. טביעת אצבעו של איציק נמצאת הן באתרים גדולים ומורכבים כדוגמת האתר של ישראכרט והן באפליקצייות קרוס מדיה כגון משחקי המולטיפלייר של 101 דרכים לעוף מהבית (גילוי נאות : שTHEBOX מעורבת בהם)

מה טכנולוגית בכלל מאפשר קרוס מדיה (בניגוד לטלוויזיה פרופר)?

בטלוויזיה אתה רק מקבל מידע, ובטכנולוגיה של אינטרנט אתה יכול לשלוח ולקבל מידע; אתה יכול לשלוח בקשות שישפיעו על התוכן שאתה רואה. זה בבסיסו מה שעושה את ההבדל. אם ממירים היו יכולים לשלוח ולקבל מידע אז הרבה מהפעילויות הקרוס מדיה היו קורות דרך השלט ולא על שני מסכים. וזה, אגב אפשרי היום, אבל לא משקיעים בזה כי אנשים כבר רגילים לאינטרנט ושמה משקיעים בפיתוחים.

מה איש תוכן צריך לדעת לגבי תכנות, כשנדרש הדיאלוג הזה?

חשובה ההבנה הבסיסית. חשוב לדעת איך דברים עובדים. והכוונה היא לא שאיש התוכן יהפוך להיות מתכנת, אבל כן שיידע מה זה שרת, מה זה צד לקוח. מה שייך למה. אם למשל יש טקסט דינמי הוא צריך לדעת מה החוקיות שלו. (טקסט דינאמי מתייחס ליעדים שבהם הגולשים יכולים לשנות את התוכן, כמו פייסבוק או רובריקת הטוקבקים. זה בשונה מטקסט סטאטי שמתייחס לאתרים "סגורים" שרק מתכנת יכול לעשות בהם שינוי) למשל גלריה בפייסבוק: יש כותרת, תמונה ממורכזת, ותגובות. זה הפורמט שרלוונטי לכל המשתמשים. אי אפשר ליישר תמונה לימין או להתחיל מהתגובות.

איפה אפשר ללמוד את אותם עקרונות בסיס?

כשלומדים תכנות, זה הפרק הראשון. זה המבוא. ואפשר לקרוא ולהבין את זה גם אם אתה לא ממשיך לתכנות.הדבר השני זה פשוט לשאול לפני תחילת העבודה.

אחד הדברים הכי מכריעים שיוצאים לדרך היא בחירת שפת התכנות, למה זה משמעותי?

יש כמה שפות מאד מאד פופולאריות שיש בניהן תחרות. dotnet היא שפה של מיקרוסופט וphp היא שפה שמבוססת על קוד הפתוח. למעט המחיר הזול יותר של php אין הבדל חד משמעי ביניהן. במי מהן לבחור זו החלטה של המקום שבונה את זה. הרבה פעמים זה קשור להיסטוריה של התכנות עד אותה נקודה. לפעמים זה קשור לזה שאנשים לא אוהבים את מיקרוסופט (כמו מארק צוקרברג שביסס את שפיתח את פייסבוק על php)

מה זה html?

בגדול תכנות מתחלק לשניים. החלק הראשון זה צד שרת שזה הקוד – הארכיטקטורה של התכנות, והחלק השני הוא צד לקוח שזה מה שהלקוח בסופו של דבר רואה על המסך, ללא קשר אם בחרת dotnet או php.  במילים אחרות תחשוב על זה כמו עץ: הגזע – צד השרת שאחד ממנו מספיק אבל הענפים – צדדי הלקוח צריכים להיות שונים לפי הקהל שרוצים להגיע אליו.

הhtml שייך ללקוח. זו שפה שיותר קשורה לקידום ולצד המסחרי.

יש הרבה באזז סביב html 5 (הגרסה החמישית של html)

ה5 הוא טרנדי כי הוא חובה לאייפאד ולאייפון ובגלל זה לקוחות חמים על זה אבל יש לו השלכות טכנולוגיות שחשוב לדעת. אמנם הוא טוב למובייל (גם לאנדרואיד) אבל הוא לא בהכרח טוב למי שצופה באינטרנט דרך המחשב. כי רק באקספלורר 9 אפשר לראות אותו ורוב העולם הבאקספלורר 7. זה אומר ששימוש בו יכול להפסיד לך לקוחות אינטרנטים

פלאש?

גם שפת צד לקוח. סוג מסויים שלטכנולוגיה שיושבת על הHTML אבל היא יותר כמו קונטיינר שיושבת בתוך בHTML (מתלבשת בחלון בתוכו) ויש לה יכולות גראפיות הרבה יותר גבוהות. HTML 5 ופלאש יכולים לעשות את אותו הדבר אבל בפלאש זה יקרה הרבה יותר מהר.

יש שפת לקוח אחת שפותרת לי את כולם?

היום, אם אני רוצה שיראו את זה במובייל וגם באינטנרט רגיל צריך לפתח בשתי שפות. אם אתה רוצה אפליקציה לאפל, לאנדרואיד ולוובסייט. אלו שלושה פיתוחים וזה יקר פי שלושה. אבל מי שייסדר את זה הם אדובי (שאני אוהב) יש להם שפה חדשה שמאפשרת לך לפתח פעם אחת צד לקוח שרלוונטי לכולם.

Flash & Flex

זו הטכנולוגיה החדשה אבל (בניגוד לפלאש) היא מאפשרת יכולות של 5html ואם לצורך העניין תכתוב "כפתור" אז זה יופיע כמו שצריך בכל המסכים כמו שצריך. המשמעות של השפה הזו היא שעוד שנה יהיה הרבה יותר מתכנתים שיוכלו לתת מענה גם לאפל (ומובייל) וגם לוובסיייט. עשינו לזה טסטינג לפני חודש והמולטי פלטפורם הזה באמת עובד.

בוא נדבר על שרתים. מה זה שרת?

שרת הוא המקום שבו אתה מחזיק את המידע והקוד על פיו הוא פועל. זה מחשב שיושב בכתובת מסויימת שיודע לקחת את הבקשה שלך ולתת את מענה רלוונטי (לפי הקוד שתכנת המתכנת) לכל שרת יש תפקיד משלו. יש שרת שמארח מאגר מידע. שרת יעודי לוידאו, יש שרת שתפקידו לאכסן את האתר ויש שרת שמאפשר מולטי פלייר גיימינג. 

דגשים לעבודה מול שרתים

כמות היוזרים שכולים להיות. בחירת שרת שרלוונטי לסוג העבודה (וידאו, מולטיפלייר) אם יש פרסים אז חשוב לתת את הדעת על אבטחת המידע. באתרים גדולים נדרשת ארכטקטורה של שרתים שבה אם שרת אחד משתבש או שיש עומס, שרת אחר יודע לקחת את מקומו. אם אתה הולך על אתר גדול חשוב שיהיה לך מישהו שיידע לעשות את הארכיטקטורה הנכונה.

מה ההבדל בין שרתים רגילים לשרתים מבוסס ענן (cloud computing)

בקלאוד אתה לא קונה את השרתים, אלא שירותים של שרתים. במילים אחרות, היום נהוג לרכוש את החומרה, אבל אפשר במקום לקנות קלאוד של דאטה בייס או קלאוד של מולטי פלייר.

דיברת על שרתים למשחקים מרובי משתתפים, תוכל לפרט קצת על הנושא:

בעיקרון קיימים שני סוגים עיקריים של משחקי מרובה משתתפים:

משחק מבוסס תורות – כאשר במשחק זה כול אחד בתורו משחק (כמו שחמט, מונופול וכו')

משחק זמן אמת – שכול השחקנים יכולים לשחק יחד באותו זמן (משחקי יריות וכו')

בעיקרון כלל הברזל במשחק מולטיפלייר הוא שכול השחקנים רואים את אותה התרחשות כמו השחקנים האחרים שמשחקים איתם כרגע בחדר. שרת למולטי פלייר הוא שרת שיודע לקבל בקשה אבל יודע לשלוח את אותה התגובה לכולם (זה גם עקרון העבודה של צ'אט)

מה צופן העתיד לקרוס מדיה ?

יותר ויותר אנשים נכנסים לקרוס מדיה. בטלוויזיה היום כל אחד מהשעשועונים הגדולים מגיע עם איזה תוספת דיגיטלית . אני שמח על הפתיחות הטכנולוגית וההבנה של היכולות באינטרנט, יכולות שהולכות להיות הרבה יותר חזקות. בשנים הקרובות האינטנרט הולך להיות תלת מימד. גם במשחקים. חשוב שאנשים במדיה יבינו את היכולות האלו. זה מייצר יותר אתגר לתכנתים, ויותר אתגר לאנשי התוכן. מיניסייטים כבר לא יהיו תו תקן.

תודה.

1 thought on “הקוד של התוכן – ראיון עם המתכנת איציק בכר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.