וידאו בסלולר הישראלי – תמונת מצב

זה לא נתון רשמי אבל אעמוד מאחוריו – לכולללללם בישראל יש סלולרי! לפיכך, לשוק הסלולרי אין עוד הרבה "החוצה" לגדול אליו. חלוקת המנויים בין הרשתות (אורנג', סלקום, פלאפון) אמנם רוחשת פעילות אבל התמונה הגדולה פחות דינמית. אנשים עוברים בין המפעילות אבל כולם עוברים בין כולם והשינויים הם איטיים ובאחוזים בודדים. לכל המפעילות יש את אותם המכשירים. כולן מציעות בערך את אותה התשתית (ואם לא אז מיישרים קו), אין הבדלים מאד מהותיים בשירות, ובסופו של דבר, למשתמש הממוצע, כולן מציעות את אותם התעריפים ואת אותן שלשלאות התחייבות.

באקלים כזה, הגדלת רווחים טמונה בפעילות בתוך השוק ובידול בין החברות נהיה פעולת מפתח. אחד הפרמטרים המשמעותיים ביותר באותו בידול הוא מה שהן מציעות באופן אקסלוסיבי על גבי המכשירים שלהן, דהיינו תוכן. מטבע הבלוג, אני אתרכז בתוכן וידאו  מקורי שהשנה האחרונה סימנה אותו כפרמטר משמעותי.

סלקום עשו את הצעדים המשמעותיים ביותר בתחום עם הפקות וידאו כגון עם הפסודו-ריאליטי בכיכובה של דנה אינטרנשיונל, סדרת האנימציה של תיסלם, ומגודלים. אורנג' מתפעלת את אורנג' טיים שהוא בעיקרו פלטפורמה מתקדמת לשידור וידאו (בעלת פוטנציאל עתידי לא מבוטל בעולם שבו האינטרנט עובר בטלוויזיה) אבל הפקות תוכן מקוריות אין בו. לפלאפון יש פורטל וידאו שמכבד את בעליו, אבל נטול בשורות.  

קיימת קורלציה בין השקעת המפעילה בוידאו מקורי (הפקות מקור או פלטפורמה מתקדמת) לבין מיקומה בשוק. זו כמובן לא כל התמונה אבל זה חלק משמעותי בה מכיוון שאותו מותג התוכן, הרבה יותר מאשר הוא מקור ישיר להכנסות, הוא מרכיב מיצובי ושיווקי בולט בשוק רווי. מהסיבה הזו, סלקום חורטת את התוכן על דגלה ותמשיך לעשות זאת בשנה הבאה ואילו אורנג' מחממת מנועים לקראת כניסה לשוק עם השקעות בתוכן מקורי. הטבות נוספות שמביא איתו מותג תוכן בלעדי הוא שכל השקה כזו חושפת את הלקוחות לתכנים נוספים של החברה וכאשר מדובר בפורמטים (כמו מגודלים) ניתן למכור אותם לארצות אחרות.

בשנה הקרובה המפעילות ישיקו את הIphone, מהלך שהגדיל צפיות בוידאו פי ארבעה בשוק האמריקאי ויש להניח שגם פה יעשה עולם של טוב. זאת בנוסף לעובדה שהרגלי צפייה בסלולרי נמצאים בעלייה חדה. כך למשל, בשבוע הראשון של "האח הגדול" נרשמו 30 אלף צפיות בסלולרי. נתון נוסף שעובד לטובת הוידאו הוא שמכשירים מתקדמים הם רווחיים יותר למפעילות הסלולר ווידאו הוא אחת האפליקציות החשובות ביותר בהקשר הזה.

כיום, על מנת שתוכן סלולרי יצליח הוא עדיין צריך להיות מגובה בתכנית טלוויזיה, מסע שיווק כבד או מיקום טוב בפורטל הפנימי של החברה, אבל כמו בתוכן אינטרנטי (ובתוכן בכלל) העתיד שלו טמון בניצול נכון של הטכנולוגיה הסלולרית והבנת המנטליות סביבה. למי מאתנו שרוצה להתכונן לגל הבא, זה מה שמרכיב אותו (לפחות לפי דברים שעלו בכנס סלקום למדיה 2009):

1. גן פתוח – באזז וורד שאומר שמרכז הפעילות של התוכן בסלולרי לא תהיה בהכרח בפורטל שמספקת החברה. לסלולרי כמכשיר לגלישה אינטרנטית יהיה יותר מקום, מה שאומר שיעדי וידאו אינטרנטיים עצמאיים יהיו נגישים יותר. 2. מסכי מגע יהפכו נפוצים יותר ויותר  – תוכן שניתן לגעת בו 3. המכשיר הסלולרי יגיע עם מקרן קטן 4. התשתית המתפתחת תאפשר חיבור תמידי לרשת (עם תעריף קבוע חודשי, כמו באינטרנט) 5. פרסום, מנוע הצמיחה של התוכן בניו מדיה, ימדד במעורבות קהל ולא במספרי חשיפה 6. איחוד זהויות ומחשוב ענן – מה שהתחלת במחשב, תמשיך בסלולרי, אחר כך ברכב, במסוף ציבורי וכן הלאה. מה שיישאר קבוע ונגיש הוא הפעילות שלך והזהות שלך. הסיבה הזו מגלמת בתוכה את האלמנט החשוב ביותר להתפתחות התוכן הסלולרי מכיוון שהיא נותנת יתרון יחסי לסלולר על פני כל מדיה אחרת: הוא כל הזמן איתך, הוא יודע איפה אתה והוא יודע מי אתה.

1 thought on “וידאו בסלולר הישראלי – תמונת מצב

  1. רביב

    תודה על עוד מאמר טוב. אני בטח מדור אחר אבל עדיין לא מבין איך אפשר להנות מתכנית שבאה במסך שמתוכנן לאסאמאס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.