וידאו אנכי – Vertical Videos

וידאו אנכי הוא וידאו שנועד לצפייה בתצורה של מלבן אנכי (בשונה ממסך רחב שבו אנחנו רגילים לראות וידאו, שצורתו מלבן שוכב) במילים אחרות, זהו וידאו שצולם ונועד לצפייה כאשר אנחנו מחזיקים את הסמארטפון לאורך. במשך שנים הוא היה מטרה ללעג, אינדיקציה לכך שמי שצילם את הוידאו, לא באמת מבין וידאו, אבל מאז סנאפצ'ט דברים השתנו.

הוידאו במובייל שאב את הקונבקציות שלו ממסך הטלוויזיה והקולנוע. אנחנו רגילים לראות סרטים על מסך רחב וגם ביוטיוב מרבית הסרטונים באים בתצורה של 16:9. זה עבד יפה כאשר אנשים היטו את הסמארטפון על צידו כאשר הם צילמו וידאו, אבל כאשר מישהו החזיק את הסמארטפון ישר, וצילם, והעלה את זה ליוטיוב, התווספו פסים שחורים עבים לצידי המסך, זה לא היה מותאם. זה לא נראה טוב.

ver3

אבל, כשחושבים על זה, מרבית השימוש שלנו בסמראטפון, נעשה כשהוא אנכי בידינו. כך אנחנו מסתמסים, כך אנחנו חווים את פייסבוק, כך אנחנו מצלמים. אז למה בעצם להפוך את המכשיר כאשר אנחנו רוצים לצפות בוידאו ? האם המסך הרחב בוידאו הוא לא מורשת ממדיות ישנות? במדיה החדשה המשמעותית ביותר, המובייל, הרבה יותר הגיוני לצפות במאונך.

סנאפצ'ט טענו בדיוק את זה. מאחר וזו האפליקציה "שמבינה מה צעירים אוהבים" הם בפועל עשו מהפכה. לא רק שזה הגיוני, הם טענו, אלא שזה גם הרבה יותר אפקטיבי. לפי נתוני סנאפצ'ט הסיכוי שאנשים יגיבו לוידאו ורטיקלי (engagement rates) גדולים פי 9 מאשר וידאו במסך רחב. גם הסיכוי שהם יראו את הוידאו עד סופו גדול פי 9. הנתונים האלו הם בדיוק מה שמפרסמים מוכנים לשלם עליו כסף גדול והמהפכה החלה. ערוצי הוידאו הממומנים בסנאפצ'ט מצולמים ערוכים ומוגשים באופן ורטיקלי והצופים מציביעים בידיים. שבעה בליון סרטונים נצפים כל יום בסנאפצ'ט כשחלק גדול מהם אחראים ערוצים מטעם מפרסמים.

גם תנועת הlive stream בפייסבוק לייב ובפריסקופ מתבצעת באופן ורטיקלי ומאפשרת למסך להכיל את השידור ואת תגובות הצופים. ביולי 2015 יוטיוב הצטרפה לטרנד ואפשרה וידאו אנכי במכשירים שלה, זאת במיוחד לאור העובדה ש50 אחוז מהצפיות ביוטיוב נעשות במובייל, ושם כאמור, המנח הטבעי הוא ב"תצורת פורטרט" של 9:16.

במרץ 2016, Hearst (פאבלישר ענק ששמחזיק במגזינים פופולאריים רבים בפרינט באינטרנט) הודיע שהוא תומך בפרסום בוידאו ורטיקלי באתריו הרבים. הראשון לייצר פרסומת מהסוג הזה היה ראלף לורן.

אם להדגיש נקודה חשובה מהסרטון למעלה, אז היא שיש מי שטוען שברמת התוכן "אין אמנות" בוידאו ורטיקלי, היכולת לייצר קומפוזיציה מעניינת היא פחותה. אבל, לפני הטלוויזיה והקולנוע, חלק הארי של האמנות הגיע במסך אנכי. ציורים וכרזות שהם האבות הרוחניים של האמנות הויזואלית, הם מלבנים אנכיים.

בישראל, מהווה הוידאו האנכי הזדמנות פז למפיקי הוידאו להביא את הבשורה לישראל. מישהו יעשה את הפרוייקט המשמעותי הראשון ויהפוך להיות המומחה לעניין. הרשת כבר מלאה במדריכים לצילום וידאו ורטיקלי וניתן להטמיע שיעורים שכבר נלמדו לתוך הפקה ישראלית ראשונה, מעוררת באזז (מי אמר תוכן ממותג). העובדה שמדובר בשטח של ניסוי ותהייה  הופך את אופן הביטוי בפורמט להזדמנות אפילו יותר גדולה למי שיפצח אותו. כרגע השיחה סביב הפורמט מזכירה את השיחה על סרטוני הניו מדיה הראשונים.. מומלץ להיות מהיר, קצר, ולעניין. אבל זה רק עניין של זמן עד שמישהו יפענח איזה סיפורים אופטמליים לפורמט ויספר אותם. במילים אחרות, מי יעשה התוכן הישראלי הראשון בפורמט ורטיקלי ויביא נינוח סנאפצ'אט מגניב לישראל ?

אולי את/ה…